Czym jest link building?

Zagadnienie link building to jedno z działań z zakresu SEO, do których w ostatnich latach przywiązuje się ogromną wagę. Pomimo tego, że zdania specjalistów dotyczące samej specyfiki link buildingu są często podzielone. Odpowiednia strategia link buildingowa może skutecznie pomóc Ci wypromować swoją stronę i uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na wzrost ilości Twoich klientów. Jednakże warto być w tego typu działaniach ostrożnym. Kolejne algorytmy wprowadzane przez Google mobilizują do poświęcenia większej uwagi tej kwestii i rozważniejszemu podejściu do tematu niż do tej pory. Zacznijmy od podstawowego pytania – czym właściwie jest sam link building?

co to jest link building

1. Co to jest ten link building?

Link building to po prostu linkowanie czyli pozyskiwanie linków, prowadzących do naszej strony internetowej. Dzięki tego typu działaniom, wartość naszej strony z perspektywy wyszukiwarki Google rośnie. Jednocześnie przekładając się na uzyskiwanie wyższych miejsc w wynikach wyszukiwania. Ilość wzmianek o naszej stronie na innych witrynach jest jednym z sygnałów dla robotów Google. Świadczy o tym, że użytkownicy uważają naszą stronę za wartościową, popularną, a znajdujące się na niej treści za użyteczne i unikalne. Kilkanaście lat temu, najważniejszą kwestią była sama ilość linków. Na dzień dzisiejszy, po wprowadzeniu nowych algorytmów, Google bierze również pod uwagę ich jakość. Tym samym, wartość stron, na których są umieszczone. Z tego względu umiejętność pozyskiwania wysokojakościowych linków stała się pewnego rodzaju sztuką. Sztuką wymagającą różnorodnych umiejętności i wiedzy z zakresu SEO, content marketingu, najnowszych trendów w internecie, a nawet i cyberpsychologii.

2. Czym jest link?

Warto zacząć od przyjrzenia się podstawom link buildingu czyli… samej istocie linków. Link to odsyłacz, kierujący do naszej strony internetowej poprzez kliknięcie na jego zawartość, umieszczony na innej witrynie lub dokumencie elektronicznym.

Może on przybrać formę fragmentu tekstu, zwanego anchor tekstem (przykładowo: Agencja SEO z Wrocławia), elementu graficznego (wówczas kliknięcie na określoną grafikę, przekieruje nas na konkretną stronę) lub występować w postaci zwykłego adresu URL (np. https://www.google.pl/).

Przyjmuje się, że najefektywniejszymi są anchor teksty czyli teksty, zawierające w sobie odnośniki. Zazwyczaj są one tworzone w oparciu o słowa kluczowe istotne dla strony, do której prowadzą czyli te słowa, które wpisywane w wyszukiwarkę, sprawiają, że użytkownicy trafiają na naszą witrynę.

3. Rodzaje linków

Podstawowym podziałem w link buildingu jest podział na linkowanie wewnętrzne i linkowanie zewnętrzne.

  • Linki wewnętrzne to odsyłacze, które prowadzą do innej podstrony w ramach jednego serwisu. Przykładowo, jeśli na naszej stronie internetowej publikujemy artykuł o najpopularniejszych rodzajach obuwia latem, możemy w nim umieścić linki, kierujące użytkowników do artykułów powiązanych z poruszanymi kwestiami. Może to być artykuł o tym jak wybrać sandały idealne na lato lub bezpośrednio do naszego asortymentu, w ramach którego oferujemy sandały.
  • Linki zewnętrzne to odsyłacze, znajdujące się na zewnętrznych witrynach, które prowadzą do naszego serwisu. To właśnie ich obecność jest jednym ze wskaźników popularności i wiarygodności naszej strony.Ze względu na ich źródło można je podzielić na:
    – linki naturalne
    – linki nienaturalne
    – linki sponsorowanePierwsze z nich są umieszczane przez samych użytkowników, często bez wiedzy właścicieli danej strony. Na przykład, na forum w temacie “Jaką agencje seo polecacie?” może pojawić się link do strony naszego serwisu, wraz z opinią zadowolonego klienta.
    Linki nienaturalne to te, które pozyskujemy sami, z pełną świadomością celu, dla którego to robimy . Na przykład za pośrednictwem artykułów sponsorowanych*). O tym jak pozyskiwać tego typu linki dowiesz się w dalszej części artykułu.

4. Czym różnią się dobre linki od złych?

Jeszcze kilka lat temu, w świecie SEO, panował trend na pozyskiwanie jak największej ilości linków. Nie było brane pod uwagę wartości, które za nimi stoją. Różnorakie agencje oferowały usługi, polegające na ich ekspresowym zdobywaniu poprzez masowe wykupywanie linków na stronach. Google dostrzegło zagrożenie, które się za tym kryje i w 2013 roku wprowadziło algorytm Pingwin. Ten algorytm skutecznie podciął skrzydła tego typu praktykom, tym samym wymuszając stworzenie nowych koncepcji i strategii link buildingowych.

Tak jak wspominaliśmy wcześniej – obecnie, odchodzi się od wcześniej stosowanych metod, kładąc nacisk na samą jakość, nie na ilość linków. Warto zatem poświęcić dodatkowy czas i energię na obmyślenie planu strategii link buildingowej. Takiej, która pozwoli Ci na osiągnięcie jak najlepszych rezultatów.
Podstawowymi kryteriami, którymi powinieneś się kierować, jeśli zależy Ci na zdobyciu dobrych linków są:

  • dbanie o to, aby link zewnętrzny był umieszczony na stronie o podobnej tematyce do Twojej,
  • zwracanie uwagi na to, aby odsyłacze znajdowały się na stronach, uznawanych za wiarygodne. (Możesz to sprawdzić biorąc pod uwagę siłę strony – jak to zrobić, dowiesz się z jednego z naszych artykułów [link]),
  • warto zadbać o to, aby strony z linkami zewnętrznymi posiadały wartościową i unikalną treść. Treść unikalna to taka, która nie pojawia się na żadnej innej stronie,
  • linki zewnętrzne powinny być w jak największym stopniu naturalne lub je przypominać. Odchodzi się od używania technik, pozwalających na uzyskiwanie ich w nienaturalnie szybki sposób. (np. poprzez użycie specjalnych programów, które pozwalają na zdobycie setek linków z podejrzanych serwisów),
  • do najbardziej wartościowych zaliczają się linki pozycjonujące z atrybutem dofollow. Są lepiej widoczne dla robotów Google w odróżnieniu do linków nofollow,
  • linki stworzone w oparciu o anchor teksty powinny być różnorodne. Niekoniecznie zawierać wyłącznie słowa kluczowe.

5. Jak zdobywać wartościowe linki?

Istnieje ogromna ilość sposobów na pozyskiwanie dobrych jakościowo linków, które pozwolą Ci wspomóc skuteczne pozycjonowanie strony. W internecie znajdziesz wiele stron, które oferują listy pomysłów na to, jak je zdobyć.

Do najskuteczniejszych sposobów zdobywania (nie)wartościowych linków zalicza się m.in.:

  • katalogi tematyczne – umożliwiają umieszczenie linku wraz z informacją o charakterystyce firmy i wzmianką o oferowanych przez nią produktach,
  • blogi – zarówno firmowe (dlaczego warto prowadzić bloga firmowego? odpowiedź na to pytanie znajdziesz w jednym z naszych artykułów [link]), jak i zewnętrzne, poruszające kwestie powiązane tematycznie z oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami,
  • katalogi artykułów – zwane również presell pages, które umożliwiają umieszczanie oferowanych przez Ciebie artykułów wraz z krótkim opisem,
  • fora internetowe – są współcześnie jednym z najczęściej używanych narzędzi do kreowania opinii przez klientów. Mogą stanowić świetną bazę do budowania wizerunku marki i pozyskiwania nowych klientów,
  • portale społecznościowe – takie jak Facebook, Instagram, Twitter czy Google + (choć ten ostatni stał się obecnie mniej popularny). Są skutecznym sposobem na promowanie działalności i budowania zaangażowanej społeczności,
  • portale branżowe – współpraca z tego typu portalami na przykład w formie artykułów sponsorowanych buduje nasz wizerunek eksperta i zwiększa świadomość naszej marki,
  • content marketing – gruntownie przemyślana strategia content marketingowa (link do artykułu) oferuje szansę pozyskania naturalnych linków zewnętrznych i wpływa na budowanie wizerunku eksperta.